سفر شولتز به آسیای مرکزی نشاندهندۀ تقویت استراتژیک سیاست خارجی آلمان با تمرکز بر همکاریهای اقتصادی، انتقال انرژی و راهحلهای عملی برای مشکلات مهاجرت است. آلمان ضمن تعامل با قزاقستان و ازبکستان به دنبال ...
به نظر میرسد رژیم صهیونیستی بهوضوح رویکرد امنیتیتر و درونگرایانهتر را در قبال آسیای مرکزی در پیش میگیرد. این مدل رفتاری در کنار تحولات جدید در منطقه بهویژه متأثر از طوفان الاقصی میتواند به صورت ...
با ظهور محورهای ژئوپلیتیکی نوین و درگیر شدن قدرتهای جهانی در آنها و نیز خروج آمریکا از افغانستان، بار دیگر افغانستان به کشوری حاشیهای در برخوردهای ژئوپلیتیکی تبدیل شد. طالبان که دوباره زمام امور را ...
مطالعات شرق/
کارگروه آسیای مرکزی مؤسسۀ مطالعات راهبردی شرق
مقدمه
ایران و آسیای مرکزی در طول سه دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شمار قابل توجهی از اسناد همکاری دو و چندجانبه را به امضا رسانده...
شکلگیری اتحادیۀ دفاعی و یا مشارکت راهبردی دفاعی در آسیای مرکزی یک واکنش رفتاری برای برقراری ثبات و امنیت در این منطقه است. از این منظر، صرفنظر از آنکه چه شکل و قالبی بگیرد، در چارچوب منافع استراتژیک ...
در ارزیابی عملکرد حکومت طالبان طی 3 سال گذشته، دو رویکرد وجود دارد؛ رویکرد استقرار حکومت و رویکرد اقتضائات.
تحلیلگرانی که به رویکرد عملکرد استقرار حکومت معتقد هستند، تسلط نظامی- امنیتی بر سراسر جغرافیای ...
تجربۀ قزاقستان نشان میدهد که توسعۀ روابط اقتصادمحور در بستر سیاست خارجی چندوجهی و دیپلماسی چندجانبهگرایی امکانپذیر است. همچنین با در نظر گرفتن این شرایط، میتوان مدعی بود که قزاقستان در تلاش است تا ...
در حالی که 3 سال از استقرار حکومت طالبان در افغانستان سپری شده است، موضوع ایجاد یک سازمان و تشکیلات نظامی منظم، منسجم و پایدار، همواره در کانون توجه زمامداران جدید کابل قرار داشته است. بدون تردید این ...
پاکستان از زمان استقلال در سال ۱۹۴۷، تجربههای متعددی از نوسانات سیاسی، نظامی و اجتماعی داشته است. با این حال، یکی از تغییرات عمدهای که در دهههای اخیر رخ داده است، ظهور «آقازادهها» یا فرزندان نخبگان ...
کامکا به صورت کلی در قالب دو هویت کارکردی قابل بررسی است. نخست، بهعنوان یک مجمع سیاسی-اقتصادی که با حمایت ایالاتمتحدۀ آمریکا در منطقه فعالیتی بالغ بر 10 سال را تجربه کرده است. و دوم، بهعنوان یک ایده ...
اگرچه اولویت اول و اصلی ایالت متحدۀ آمریکا در آسیای مرکزی، تقویت تعامل سیاسی و امنیتی است؛ اما تلاشهای اخیر این کشور نمایانگر تغییر رویکرد و عملکرد ایالت متحده آمریکا به منظور افزایش نفوذ و حفظ قدرت ...
در سه سال گذشته، کشورهای منطقه و جامعۀ بینالملل روابط خود را با حکومت طالبان بر اصل تعامل استوار کردهاند. حکومت طالبان نیز با کشورها، مخصوصا با همسایگان افغانستان، بیشتر رویه تعاملگرایانه را در پیش ...
طرح این کمربند امنیتی به صورت جدی در دورۀ افغانستان جدید با حاکمیت طالبان، زمانی انجام گرفت که مسئلۀ افراطگرایان و تروریستها در منطقه بهعنوان یک تهدید بالقوه در نظر گرفته میشد، اما اکنون با ظهور داعش ...
در حال حاضر علاوه بر این که ج.ا.ایران باید نگاه فرصتمحورِ همراه با تعمیق پیوند استراتژیک را در حوزۀ آسیای مرکزی تقویت کند، به یک اولویتبندی عملگرایانه هم در قبال کشورهای این منطقه نیاز دارد. تاکنون ...
سازمان ملل و کشورهای شرکتکننده در «روند دوحه»، از یک سو تعامل با طالبان را بهعنوان یک اصل و هدف اساسی مطرح میکنند و از سوی دیگر خواهان تشکیل دولت فراگیر توسط طالبان هستند. در حالی که در صورت فعال بودن ...
در حالی که تشدید بحران کسری بودجه در کنار افزایش بودجۀ نظامی ناخرسندی عمومی علیه ارتش را در پاکستان افزایش داده، دولت و ارتش پاکستان به فکر توسعۀ ظرفیت تولیدات دفاعی برای صادرات، کسب ارز، گسترش روابط ...
ایران و آسیای مرکزی ظرفیتهای بالقوۀ زیادی برای بهبود جریان گردشگری دارند. با این حال بنا به دلایل مختلف این صنعت بین دو طرف تاکنون توسعۀ محسوسی نیافته است. در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران میبایست ...
دادهها نشان از ارتقاء سطح همکاریهای نظامی و دفاعی قزاقستان و ازبکستان با غرب، بهویژه ایالات متحدۀ آمریکا دارد. این ارتقاء فراتر از انتشار دادههای رسمی و همچنین آنچه در سطح رسمی گفته میشود، است. این ...
پاکستان، در یک بنبست قرار دارد. توان اقتصادی پاکستان، جوابگوی هزینههای نظامی آن نیست و ارتش هم به عنوان قدرت اصلی کشور، هرگز کوتاه آمدن از هزینههای نظامی را به صورت یک استراتژی ملّی قبول نخواهد کرد....
ثبات سیاسی آیندۀ پاکستان به توانایی آن در مدیریت این روابط از طریق اقدامهای امنیتی قوی، اصلاحات سیاسی متوازن، دیپلماسی استراتژیک و سیاستهای اقتصادی پایدار بستگی دارد. عبور از این چالشها، نیازمند رویکردی ...