کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وِیژه نامه کارگروه پاکستان

بررسی ابعاد و تبعات گذار نسلی در پاکستان

19 مهر 1403 ساعت 11:57

با بررسی تغییرات نسلی در پاکستان، در تحلیل نهایی می‌توان گفت که بحران در ساختار سیاسی، مشکلات اقتصادی، نابرابری اجتماعی، چالش هويتی (به واسطۀ تعارض‌های ارزشی-هنجاری)، به تهدید عزت نفس و خودشکوفایی در اجتماع و در نتيجۀ بحران در شخصيت‌های فردی(سوژه) می‌انجامد. همچنین، منازعۀ رو به گسترش طبقاتی بین فوق ثروتمندان و طبقات ضعیف، سیطرۀ روح سود سرمايه‌دارانه در جهان، چالش‌های متعددی نظیر مهاجرت، غرب‌گرایی، افراط‌گرایی مذهبی را برسر راه نسل جدید قرار داده است. پیامدهای گذار نسلی به‌صورت معضلاتی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی نمایان شده است.


مطالعات شرق/
 

گذارِ نسلی در پاکستان، مشابه بسیاری از کشورهای دیگر، منجر به دگرگونی‌های اساسی در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شده است. از نظر اقتصادی، نرخ بیکاری در میان جوانان بالاست و حتی آنهایی که شاغل هستند با دستمزدهای پایین و نبود امنیت شغلی روبرو می‌شوند. بسیاری از جوانان به‌ویژه در مناطق روستایی و حاشیه‌ای به دلیل نبود فرصت‌های برابر اقتصادی، به مهاجرت به خارج از کشور روی می‌آورند. بی‌ثباتی سیاسی نیز فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری را محدود کرده و موجب شده تا جوانان در محیطی پر از عدم قطعیت و بی‌ثباتی رشد کنند که این خود به تسریع گذار نسلی کمک کرده است.
ابعاد و پیامدهای گذار نسلی در هر کشور ممکن است متفاوت باشد و این تفاوت‌ها به شرایط خاص سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن کشور بستگی دارد. از این رو، در مورد پاکستان نیز تحلیلِ وضعیت تغییرهای نسلی و بررسی پیامدهای احتمالیِ آن، به فهم بهتر این پدیده کمک می‌کند.
کارگروه پاکستان مؤسسه مطالعات راهبردی شرق در این ویژه‌نامه، تلاش کرده است "تغییرات و پیامدهای گذار نسلی در پاکستان" را بررسی و تحلیل کند.
انتهای مطلب/

شما می‌توانید؛ برای دریافت فایل کامل این گزارش ویژه اینجا را کلیک کنید.


کد مطلب: 3834

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/report/3834/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir