کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گاهنامه شماره 41

راهبرد «مبارزه با تروریسم» آمریکا در پاکستان و افغانستان (2024 -2021)

21 شهريور 1403 ساعت 11:49

خطر تروریسم از افغانستان و پاکستان، در حال افزایش است که پیامدهایی برای امنیت ملی ایالات‏ متحده و پاکستان دارد. گزینه‌های پیشنهادی، اگرچه نوشدارو نیست، اما می‌تواند به اصلاح شکاف‌ها در رویکرد فعلی ایالات ‏متحده کمک کند. این گزینه‌ها همچنین راه‌هایی برای کاهش چالش‌های تروریسم ارائه می‌کنند و در عین حال سیاست‏های کشور، در همان چارچوب پارامترهای استراتژی امنیت ملی دولت بایدن، که بر رقابت استراتژیک با چین و روسیه تمرکز دارد، باقی می‌مانند.


مطالعات شرق/

تهیه و تنظیم: گارگروه پاکستان
برخی از سیاست‌گذاران اقدام‌های ضد تروریسم، به‌ویژه در افغانستان و پاکستان را به عنوان عاملی برای انحراف از تشدید رقابت استراتژیک با چین و روسیه می‏‌دانند. با این حال، گروه‌‏های تروریستی در افغانستان و تا حدی در پاکستان قصد داشتند ایالات‏ متحده و منافع آن را هدف قرار دهند و از قابلیت‏های رو به رشدی برای این امر برخوردار بودند. اگر تروریست‌ها موفق می‌شدند این اهداف را به واقعیت تبدیل کنند نه تنها منجر به تلفات جدی می‌شد، بلکه اثر نامطلوبی بر برنامۀ رقابت استراتژیک آمریکا داشت.
حملات تروریستی علیه ایالات‏ متحده و متحدان و شرکای آن، به‌ویژه حملاتی که از سوی افغانستان و پاکستان انجام می‌‏شود، بر اتحاد آمریکا با سایرین اثرگذار است. در بحبوحۀ خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021، واشنگتن به متحدان و شرکای خود اطمینان داد که ایالات‏ متحده توانایی کاهش تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان را پس از خروج نظامی حفظ خواهد کرد. اما ناکامی در جلوگیری از حملات علیه ایالات متحده، منافع منطقه‌‏ای این کشور و متحدان و شرکای اصلی آن، اعتبار آمریکا را خدشه‌دار کرده است.
این مطالعه تلاش می‏‌کند با بررسی زمینۀ تاریخی و جغرافیایی تروریسم در پاکستان و افغانستان، به بررسی سیاست‏ها و سناریوهای احتمالی پاکستان و آمریکا در برابر افزایش تهدید تروریسم بپردازد و راهکارهایی برای این مهم ارائه کند.

انتهای مطلب/
 
شما می‌توانید؛ برای دریافت فایل کامل این نشریه تخصصی اینجا را کلیک کنید


کد مطلب: 3809

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/periodical/3809/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir