کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

CPEC

کریدور اقتصادی چین و پاکستان؛ ابزاری علیه تروریسم

foreignpolicynews , 15 شهريور 1396 ساعت 14:51

مترجم : شرمینه کیان پور

یکی از اهداف مهم عملیات‌های نظامی ضرب عضب، رد الفساد و خیبر چهار به وجود آوردن محیطی امن برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پاکستان از جمله کریدور اقتصادی چین و پاکستان می‌باشد. CPEC نیاز به محیط داخلی امن برای ادامه و تکامل پروژه دارد و به همین دلیل می‌توان تاثیر متقابل این پروژه و امنیت را بررسی کرد.


ایران شرقی/
از زمانی که کریدور اقتصادی چین و پاکستان فقط در حد یک ایده بود، انتظار می‌رفت این پروژه صلح، رفاه و ثبات را به منطقه بیاورد. با این حال، این طرح همچنین فضایی از شک، تردید و گاه برخی سخنان ناامید کننده و بیهوده گویی‌ها را هم ایجاد کرده است.

بیانیه دانیل کوتز، مدیر اداره ملی اطلاعات ایالات متحده نمونه‌ای کاملا مناسب است که به نظر می‌رسد، بیشتر تلاش می‌کند، پتانسیل‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان را تضعیف کند و همچنین پاکستان را برای هر اتفاقی که می‌افتد یا ممکن است در آینده بین هند و پاکستان رخ دهد مسئول و مقصر بخواند. وی گفته بود که "کریدور اقتصادی در حال ظهور چین و پاکستان هدف نرم نظامی برای ستیزه‌جویان و تروریست‌ها فراهم خواهد کرد".

علاوه بر این سخن، وی همچنین در پیشگاه کمیته اطلاعات سنا شهادت داده است که پاکستان به تنهایی مسئول روابط دو جانبه رو به وخامت با هند است.

وی اظهار داشت که "شکست اسلام آباد در جلوگیری و محدود کردن حمایت از ستیزه‌جویان ضد هند و عدم تحمل و قبول این سیاست در دهلی نو، همراه با عدم وجود هیچ‌گونه پیشرفتی در تحقیقات پاکستان در مورد حمله مرزی پتانکوت در ژانویه 2016، صحنه را برای بدتر شدن روابط دو جانبه در سال 2016 " آماده کرد.

کوتز اظهار داشت که شبکه‌های تروریستی مستقر در پاکستان "تهدیدی پایدار برای منافع ایالات متحده در منطقه هستند و همچنان به برنامه‌ریزی و انجام حملات در هند و افغانستان ادامه می‌دهند".

وی همچنین اعلام کرد که "گروه‌هایی که از نظر ما بالاترین میزان تهدید و خطر را برای امنیت داخلی پاکستان ایجاد می‌کنند؛ شامل تحریک طالبان پاکستان، جماعت الاحرار، القاعده در شبه قاره هند، داعش خراسان، لشکر جهنگوی و لشکر جهنگوی العالمی هستند".

اگر قبول کنیم که وجود تروریسم در جهان یک واقعیت است؛ در این صورت نباید فراموش کنیم که این مسئله تنها مشکل پاکستان نیست. هیچ کشوری از تهدید تروریسم آزاد و دور نیست. در عین حال، کریدور اقتصادی چین و پاکستان در مقایسه با سایر پنج کریدور اقتصادی که چین به عنوان بخشی از طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده خود، قصد دارد احداث آنها را دنبال کند، کمترین ظرفیت آسیب رسانی و در معرض تهدیدات امنیتی قرار گرفتن را دارد. با این حال، نباید از بعضی از واقعیت‌ها هم چشم پوشی کرد. اگر به طور خاص درباره پاکستان صحبت کنیم، تهدید تروریسم همچنان یک تهدید جدی برای امنیت داخلی و نیز امنیت خارجی این کشور محسوب می‌شود.

در حالی که تهدیدهای خارجی عمدتا بی اثر مانده؛ هند در تلاش است به پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان از طریق افغانستان صدمه وارد کند. با این وجود تلاش‌های ویژه با انجام عملیات‌های نظامی مانند ضرب عضب، رد الفساد و عملیات خیبر چهار که به تازگی انجام شد، در از بین بردن تروریسم داخلی تا حد زیادی موفق بوده‌اند.

در حالی که هدف اصلی این تلاش‌ها ایجاد امنیت برای دولت و مردم است، همزمان هدف دیگری هم دنبال می‌شود و آن، به وجود آوردن محیطی سودمند برای سرمایه‌گذاری خارجی است. در حال حاضر، کریدور اقتصادی چین و پاکستان نگرانی اصلی پاکستان است. گرچه این طرح در نهایت می‌تواند ثبات و رفاه را به ارمغان بیاورد، اما نیاز به یک محیط داخلی امن برای ادامه و تکامل پروژه وجود دارد. از این رو این عملیات‌های نظامی نیز برای ایجاد یک محیط مناسب برای کریدور اقتصادی چین و پاکستان انجام شدند.

 ارتش پاکستان در سراسر مسیر نقشه پروژه، گردان‌هایی را برای تامین امنیت اختصاص داده است تا بر هرگونه فعالیت‌های احتمالی تروریستی در داخل کشور نظارت و کنترل کامل داشته باشند.

پاکستان نیروی پلیس، بخش‌های ویژه در ارتش و نیروی دریایی ویژه را برای تأمین امنیت اختصاصی این طرح استخدام کرده و نتیجه آن اساسا دلگرم کننده است. در سال 2015، دو لشگر مسلح توسط ارتش برای این پروژه وارد عمل شده است. نیروی وظیفه نیروی دریایی 88 در نوامبر 2016 راه اندازی شده است. نیروی ویژه امنیتی پلیس در سال گذشته افزایش داشته است. علاوه بر به اشتراک گذاری اطلاعات، تمرین‌های نظامی مشترک نیز انجام شده است.

چین هم به سهم خودش در تحقق بخشیدن به کریدور اقتصادی چین و پاکستان کاملا تزلزل ناپذیر عمل کرده است. از آنجایی که این پروژه، طرح پیشرو در طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده این کشور محسوب می‌شود، از اهمیت بالایی برای چین برخوردار است. سرمایه گذاری عظیم و ریتم سریع تکمیل پروژه‌ها، نشان دهنده این قصد و تصمیم است.

در همین زمان چین هم چشم خود را از مسائل امنیتی داخلی کشور نیز بر نداشته، به ویژه در ایالت سین‌کیانگ که به دلیل اتصال این ایالت با مناطق مسلمان نشین مجاور نگرانی وجود دارد که ممکن است شورشیان از افغانستان به اینجا بیایند و باعث اختلال و ایجاد نا آرامی شوند.

برای مقابله با این مسئله، چین طرح‌هایی دارد تا سیستم کنترل و نظارت الکترونیکی در مرز بین چین و کشورهای مجاور را راه اندازی نماید تا هرگونه حرکت مشکوک و نامساعدی را دقیق بررسی کند. پاکستان همچنین مفهوم شهرهای ایمن را به طور خاص برای پیشاور، لاهور، کراچی و اسلام آباد مطرح کرده است. هدف اصلی این است که مراکز فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی را پایدار و امن نگه دارند و به آرامی و یکنواخت شروع به کار کنند. نظارت و بازبینی با کمک اسکنرها (پویشگرها) هرگونه مسائل امنیتی را کاهش داده و کنترل بهتری ارائه خواهد داد. از این رو، مقابله با اقدامات تروریستی در هر دو طرف به صورت قوی و جدی دنبال می‌شود.

همه این اقدامات و معیارها نشان دهنده این واقعیت است که اظهاراتی مانند سخنان کوتز یا به خاطر فقدان دانش و اطلاعات است و یا تلاش عمدی جهت نادیده گرفتن مراحل و گام های عملی است که برای رسیدگی به مسائل امنیتی توسط پاکستان اتخاذ شده است. به نظر می‌رسد که دستور کار، تنها مسئله ارائه تصویری ناامید کننده و تضعیف روحیه اجراکنندگان طرح کریدور اقتصادی چین و پاکستان باشد.

تنها حقیقت این است که پروژه‌های توسعه مربوط به کریدور اقتصادی چین و پاکستان به سرعت در سراسر پاکستان در حال اجرا می‌باشند و کریدور اقتصادی چین و پاکستان نقش مهمی در از بین بردن تروریسم، افراط گرایی و فقر در منطقه ایفا خواهد کرد. به طور همزمان اگر رویکرد خارجی مناسب نیز اتخاذ شود، تلاش ها برای مقابله با تروریسم می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.
انتهای مطلب/.


کد مطلب: 843

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/interview/843/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir