حران اقتصادی بیسابقه در ترکمنستان باعث شده تا اقلام ضروری مصرفی خانوار اعم از آرد و سایر تولیدات غلهای، در این کشور جهش قیمت بیش از سه برابری را تجربه کند.
ایران شرقی/
به گزارش منابع محلی، بحران اقتصادی بیسابقه در ترکمنستان که آثار آن در یک ماه گذشته بیش از پیش مشخص شده است، باعث شده تا اقلام ضروری مصرفی خانوار اعم از آرد و سایر تولیدات غلهای، در این کشور جهش قیمتی بیش از سه برابری را تجربه کند.
در یک مورد، در استان «داش اغوز» و در مناطق «قربان سلطاناجه» و «نیازاف»، مراکز دولتی توزیع آرد و گندم اقدام به سهمیه بندی محصولات توزیعی خود کرده و برای هر خانوار سهمیه 20 کیلوگرمی گندم در نظر گرفته است.
در این مناطق، مشکل دیگر مربوط به دامداران است که برای تهیه سبوس و غذای دام خود دچار مشکل شدهاند که افزایش قیمت سبوس، افزایش قیمت محصولات دامی را نیز خواهد داشت. این در حالی است که مردم این مناطق از قدرت خرید بسیار پایینی برخوردار بوده و در قبال هر گونه افزایش قیمتی، در تهیه مایحتاج خود دچار مشکل میشوند.
اخیرا، گزارشهای مختلفی در ارتباط با وضعیت اقتصادی ترکمنستان منتشر میشود. این اخبار و گزارشها، حتی هنگام برنامهریزی و صرف هزینه برای ساخت مجتمعهای ورزشی بازیهای داخل سالن و برگزاری این رقابتها نیز منتشر شده بود و به دولت این کشور نسبت به زیاده روی در هزینهکرد این بازیها هشدار داده شده بود.
با تمام این احوال، در میان استانهای پنج گانه ترکمنستان، ولایت داشآغوز شاید بدترین وضعیت رفاهی، اجتماعی و اقتصادی را دارا است. لازم به ذکر است که فرصتهای اقتصادی و اجتماعی عمده ترکمنستان در شهر عشق آباد متمرکز شده است.
این در حالیست که تلویزیون دولتی ترکمنستان برای اولین بار طی چند ماه گذشته اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی این کشور از 6.5 درصد در سال 2015 به 6.2 درصد در سال 2016، کاهش یافته است. به باور برخی کارشناسان چنین اظهاراتی غیر قابل اعتماد است و قطعا مقیاس واقعی رکود، بسیار بیشتر است.
در همین حال، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، شدت بحران اقتصادی ترکمنستان باور نکردنی است و این کشور با کمبود مواد غذایی مواجه است. ما میدانیم که مردم آسیای مرکزی تمایل به انعطاف پذیری دارند، اما ترکمنستان به سرعت به نقطه بدون بازگشت نزدیک میشود. تصور آیندهای درخشان برای یک دولت گازی که درآمد کمی از صادرات انرژی خود دارد، بسیار دشوار است.
با این حال، بردی محمداف در طول مبارزات انتخاباتی ظاهری، از هرگونه اشاره به بحران اقتصادی کشور خودداری کرد. در عوض، به مطرح کردن خود در نمایشهای دیگر پرداخت. یکی از موارد اخیر آن که در مطبوعات روسی زبان و همچنین در روزنامه گاردین بریتانیا، پوشش گستردهای یافت، اجرای موسیقی در مقابل کارگران بخش گاز بود. در این گزارش تلویزیون دولتی در اواخر ماه گذشته نشان داده شد که ابتدا کارگران وارد صحنه شدند و آواز خواندند سپس رئيسجمهور وارد نمایش شد و شروع به نواختن نمود در حالیکه کارگران برای وی کف میزدند.
این خبرگزاری دولتی گزارش داد، شرکتکنندگان در این جشن با هدیهای که رئیسجمهور در روز جهانی زن (8 مارس) به زنان اهدا نمود و آن هدیه نوشتن چند آهنگ جدید توسط شخص رئیسجمهور بود، سورپرایز شدند.
به باور برخی کارشناسان، این اقدامات بخشی از یک الگوی اسطوره سازی میباشد. در سالهای اولیه حکومت بردی محمداف که در سال 2006 به قدرت رسید، وی به طور معمول در برنامههایی مانند اسب سواری و یا مسابقات اتومبیلرانی به تصویر کشیده میشد. هدف از این اقدامات، ایجاد تصویری مثبت از بردی محمدوف و نمایش تواناییهای وی بود. گزارش شده است که بردی محمدوف در سال 2009 برای نشان دادن مهارتهای خود، به برداشتن تومور از پشت گوش یک بیمار، توسط عمل جراحی، اقدام کرده است.
در تلاش دوباره برای نشان دادن تصویر خیرخواهانه از بردی محمدوف، رسانههای دولتی در اواخر ماه ژانویه گزارشهایی از سفر وی به منطقه «اهل» در حالیکه به مردم محلی هدیه میداد، نشان دادند. با وجود اینکه چنین نمایشهایی رسما به عنوان مبارزات انتخاباتی در نظر گرفته نشده است اما زمان انجام این اقدامات، به وضوح قابل توجه است.
در حالی که حضور فراگیر حکومت پلیسی بدان معنی است که هیچ کس آشکارا شکایت نمیکند، برخی رسانهها، به ویژه سرویس ترکمنستان رادیو آزادی (آزاتلیک)، پیامدهای ناشی از رکود اقتصادی در ترکمنستان را مستند نمودهاند. مواد غذایی اساسی مانند روغن پخت و پز و شکر در بسیاری از مغازهها از جمله در پایتخت نایاب شدهاند و قیمت آنچه در دسترس است، مانند نان و گوشت، افزایش یافته است.
بر اساس گزارش آزاتلیک در تاریخ 6 فوریه، موضوع افزایش قیمتها و کمبود اقلام اساسی مورد نیاز مردم در روزهای اخیر، مقامات را واداشت تا اقدامات جدیتری برای مهار قیمتها انجام دهند.
در همین حال، یک تاجر ناشناس در یکی از بازارهای عشق آباد به رادیو آزاتلیک گفت: چند روز متوالی است، ماموران خدمات مالیاتی و سازمانهای تجاری به سراغ مغازهداران میروند و آنها را مجبور میکنند تا اجناس خود را با قیمتهای پایینتر بفروشند.