کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آسیای مرکزی بزرگ

چشم‌انداز و پیامدهای شکل‌گیری آسیای مرکزی بزرگ بر اساس ایدۀ «کامکا»

21 مرداد 1403 ساعت 11:18

مولف : امید رحیمی؛ پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی شرق

کامکا به صورت کلی در قالب دو هویت کارکردی قابل بررسی است. نخست، به‌عنوان یک مجمع سیاسی-اقتصادی که با حمایت ایالات‌متحدۀ آمریکا در منطقه فعالیتی بالغ بر 10 سال را تجربه کرده است. و دوم، به‌عنوان یک ایده یا گفتمان ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئوکالچری که مجدداً توسط آمریکا توسعه یافته است. هرکدام از این وجوهِ کارکردی، می‌تواند اهداف، رویکردها و دلالت‌های مختلفی را دنبال کند.


مطالعات شرق/

امید رحیمی؛ پژوهشگر مؤسسۀ مطالعات راهبردی شرق
 
مقدمه
از آغاز جنگ اوکراین ژئوپلیتیک، ژئواکونومی و حتی ژئوکالچر آسیای مرکزی مدام در طرح‌ها و ایده‌های مختلفی در غرب بازتعریف شده است. محوریت این طراحی و ایده‌پردازی، انفکاک تدریجی از روسیه است به نحوی که وابستگی‌های جغرافیایی این منطقه به مسکو، به حداقل رسیده و بازیگران دیگر، قابلیت برقراری توازن در مقابل روسیه و البته چین را داشته باشند. هدف‌گذاری این ایده‌پردازی‌ها و گفتمان‌سازی‌ها بازنمایی جایگاه آسیای مرکزی در شرایط جدید اوراسیا و فضای گذار در نظم بین‌المللی است. درعین‌حال این طرح‌ها با نگاه به رویکردهای منطقه‌ای غرب با توجه به تعاملات جهانی در منابع خاص همچون انرژی هیدروکربنی، اورانیوم و یا فلزات خاص و یا تحولات افغانستان و یا قفقاز جنوبی نیز توسعه یافته‌اند. درحالی‌که روسیه در مقابل این گفتمان‌های عمدتاً ژئوپلیتیکی مقاومت و مخالفت نشان داده است، کشورهای آسیای مرکزی با رویکردی عمل‌گرایانه در حال بررسی موقعیت و منافع خود در این طرح‌ها بوده و بعضاً درصدد جانمایی ایده‌های خود در این گفتمان‌های جدید ژئوپلیتیکی هستند. در واقعیت آنچه سرانجامِ این ایده‌ها و گفتمان‌های ژئوپلیتیکی را مشخص می‌کند نخست، سیاست قدرت بوده و دوم برآیند تعارض و تعامل منافع بازیگران مختلف در خلال این مناظرات گفتمانی است که به تخصیص منابع منجر می‌شود. یکی از این ایده‌ها «کامکا» است که شکل‌دهی به آسیای مرکزی بزرگ‌تر را با محوریت شرق-غرب مدنظر قرار می‌دهد. در این گزارش تلاش می‌شود تا با بررسی مجمع کامکا این گفتمان ژئوپلیتیکی مورد بررسی قرار گرفته و اهداف و رویکردهای آن ارزیابی شود.

مجمع کامکا
کامکا که مخفف انگلیسی چهار منطقه/کشور آسیای مرکزی-مغولستان- قفقاز- افغانستان است، در برخی برداشت‌ها به‌عنوان «آسیای مرکزی بزرگ» شناخته می‌شود. در حال حاضر کامکا به‌عنوان یک مجمع متشکل از نمایندگان 10 کشور، یک پلتفرم سیاسی برای گفت‌و‌گو در زمینه‌های رشد اقتصادی و توسعۀ اجتماعی بین کشورهای این حوزه است و درعین‌حال در راستای گفتمان‌سازی ژئوپلیتیک این مناطق عمل می‌کند. البته کامکا در ادبیات رسمی، خود را یک سازوکار غیرسیاسی و صرفاً توسعه‌ای معرفی می‌کند که این گفته در عمل به‌سختی قابل پذیرش است. ایالات‌متحدۀ آمریکا در چارچوب سازمان‌های غیردولتی از این مجمع حمایت کرده و آن را توسعه می‌دهد. آخرین نشست‌های مجمع کامکا در سال‌های 2019، 2022، 2023 و 2024 به ترتیب در شهرهای تاشکند، واشنگتن، آلماتی و بیشکک برگزار شده است. آخرین نشست این مجمع به میزبانی قرقیزستان با حضور بیش از 300 نفر از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی کشورهای عضو و مشارکت 60 سخنران از 25 کشور در ماه ژوئن در هتل شرایتون بیشکک برگزار شد.
اگرچه تقریباً از تمام کشورهای این حوزه، نمایندگانی در این نشست حاضر بودند، بااین‌حال از ترکمنستان تنها یک نماینده در این نشست حاضر شده بود و به دلیل اختلاف‌های تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین ارمنستان و آذربایجان، نمایندگان تاجیکستان و ارمنستان نیز مجال کمتری برای ارائۀ دیدگاه‌ها یافتند. سخنرانان اصلی این مجمع «فردریک استار»، رئیس مؤسسۀ آسیای مرکزی و قفقاز (مستقر در واشنگتن)، عادل بایسالوف (معاون نخست‌وزیر قرقیزستان)، ترهی هاکالا (نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا در آسیای مرکزی)، نوریه کونتایوا (وزیر توسعۀ دیجیتال قرقیزستان)، آیسولو ماماشوا (نمایندۀ جورگوکو کنش قرقیزستان)، لیرا سامیکبایوا (معاون وزیر آموزش و علوم قرقیزستان) و سنجر بولوتوف (معاون وزیر اقتصاد قرقیزستان) بودند. این سطح از سخنرانان اصلی و مهمانان عالی‌رتبه به‌وضوح سطح بالای نشست مذکور و اهمیت گفتمان‌های ارائه شده را نشان می‌دهد. اسپانسرهای اصلی مجمع بیشکک نیز مجموعه‌ها و نهادهایی همچون پارک فناوری‌های پیشرفتۀ بیشکک، بنیاد استرلینگ، مرکز کارآفرینی بین‌المللی بخش خصوصی (CIPE) و بانک آسیا (مستقر در قرقیزستان) بودند.
تمرکز کلیدی مجمع کامکا در بیشکک بر روی اتصال میان‌منطقه‌ای بود که به طور ویژه ‌بر کریدور میانی تأکید داشت. در این نشست در چارچوب جلسات مختلف این جمع‌بندی مطرح شد که اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی علی‌رغم رشد پایدار 70 درصدی در طول 7 سال گذشته و عبور تولید ناخالص ملی این کشورها از مرز 450 میلیارد دلار، کماکان به دلیل عدم اتصال ژئواکونومیک و بحران ترانزیتی، با محدودیت‌های زیادی مواجه است. درعین‌حال محور دیگر این نشست روند فزایندۀ علائق بازیگران مختلف در سطح جهانی به آسیای مرکزی با توسعۀ پلتفرم‌های «آسیای مرکزی+» بود. این موقعیت، نتیجۀ تحولات ژئوپلیتیکی جهان ارزیابی شد و متناظر با آن گفتمان‌های ژئوپلیتیکی جدید نیز مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا، برخی پنل‌ها و نشست‌های ویژه در خلال مجمع کامکا به ارزیابی‌های جدید ژئوپلیتیکی می‌پرداخت. حوزه‌های دیگری همچون اولویت‌های امنیتی در آسیای مرکزی، نوآوری و دیجیتالی‌سازی در تجارت و اقتصاد، همکاری با افغانستان و پروژه‌های زیرساختی در حوزۀ دریای خزر نیز از دیگر محورهای مطرح شده در این نشست بود.

اهداف و رویکردها
کامکا به صورت کلی در قالب دو هویت کارکردی قابل بررسی است. نخست، به‌عنوان یک مجمع سیاسی-اقتصادی که با حمایت ایالات‌متحدۀ آمریکا در منطقه فعالیتی بالغ بر 10 سال را تجربه کرده است. و دوم، به‌عنوان یک ایده یا گفتمان ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئوکالچری که مجدداً توسط آمریکا توسعه یافته است. هرکدام از این وجوهِ کارکردی، می‌تواند اهداف، رویکردها و دلالت‌های مختلفی را دنبال کند. تجمیع و پیوند این دو هویت کارکردی با یکدیگر و انطباق رویکرد ژئواستراتژیکی بر مجمع سیاسی به‌عنوان پلتفرم گفتمان‌ساز و پیش‌برندۀ بخش‌هایی از وجوه اجرایی این گفتمان، می‌تواند اهداف و رویکردهای تجمیعی را نیز در بر داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح ذیل است:

جمع‌بندی
به‌عنوان یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر باید پذیرفت که در نتیجۀ تحولات جنگ اوکراین و تنش‌های بی‌سابقۀ غرب و روسیه، آسیای مرکزی در آستانۀ یک گذار استراتژیک قرار گرفته است. این گذار در یک رقابت شدید بین گفتمان‌های روسی و چینی و نیز گفتمان‌های غربی در حال شکل‌گیری است. شایان ذکر است که گفتمان‌های روسی و چینی در این میان، لزوما هم‌گرا نبوده و به طریق مشابه روند واگرایانه‌ای را با گفتمان غربی دنبال نمی‌کنند. بلکه هر سه گفتمان نگاه عمل‌گرایانه‌ای را له یا علیه گفتمان‌های دیگر در رویکردهایی چندلایه دنبال می‌کنند. در چنین فضایی قدرت‌های منطقه‌ای همچون ترکیه، هند، پاکستان، برخی کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای عربی نیز گفتمان‌های بدیل خود را در این دورۀ گذار مطرح کرده‌اند. این رفتار نه صرفاً در نتیجۀ یک راهبرد جاه‌طلبانه، بلکه در پاسخ به یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر و در رویکردی عمل‌گرایانه در تداوم گفتمان‌های اصلی و قدرتمند منطقه تعریف شده و با اتصال به آنها منافع بلندمدت را تعریف می‌کند. در چنین شرایطی، تعریف گفتمان استراتژیک ایران در آسیای مرکزی به نحوی که وجوه اشتراک و افتراق آن در رویکردی عمل‌گرایانه با گفتمان‌های روسی، چینی و غربی قابل شناسایی باشد، یکی از ضروریات رفتار استراتژیک ایران در قبال آسیای مرکزی است. طبیعتاً صِرف تعریف گفتمان نمی‌تواند منافع ایران را تأمین کند و پیگیری عملی روندهای اجرایی مرتبط با آن، از ضروریات است. طبیعی است که ایران از قابلیت‌های غرب برای رویکردهای تکثرگرایانۀ گفتمانی در حوزۀ ژئوپلیتیکی برخوردار نیست و تخصیص منابع تنها راه پیشبرد این گفتمان‌ محسوب می‌شود. درعین‌حال باید توجه داشت که پیشبرد این گفتمان نه در کوتاه و میان‌مدت، بلکه در بلندمدت منافع ایران را در نظم جدید ژئوپلیتیکی آسیای مرکزی تضمین خواهد کرد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 3786

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/analysis/3786/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir